Plakát Oděvy
Plakát k tématu Oděvní průmysl ukazuje současnost a možnou budoucnost oděvního průmyslu. V současnosti se průmysl potýká s mnoha výzvami, s nadprodukcí, která končí obřími skládkami, vykořisťováním lidí i přírody, s obrovskými majetkovými a příjmovými nerovnostmi mezi pracujícímí a módními značkami, to vše podtržené tlakem na krásu, který se ještě umocnil používáním sociálních sítí. Plakát také naznačuje, jak by průmysl mohl vypadat v budoucnu lépe – kde by pracující měli důstojnou odměnu a dost času pro péči o sebe a své blízké, kde by ceny odrážely skutečné náklady, které za produkci oblečení platí příroda, kde bychom materiály vyráběli udržitelněji a k našemu oblečení měli lepší vztah a naučili se o něj pečovat. Obraz budoucnosti je inspirován konceptem spravedlivé transformace v oděvním průmyslu a prací sítě Clean Clothes Campaign v tomto tématu.
PRÁCE S PLAKÁTY V KRITICKÉ PEDAGOGICE
Grafické ztvárnění: Marie Lukáčová
Obsahové konzultace: NaZemi, Clean Clothes Campaign
Práce s plakáty navazuje na kriticko pedagogickou tradici práce s kódy Paula Freireho. Ten při odstraňování negramotnosti ve favelách ukazoval lidem kresby, znázorňující jejich každodenní život a vedl nad nimi s místními dialog. Docílil tak nejen pochopení lingvistického obsahu slov, ale i dalších souvislostí (společenských, ekonomických, politických…). Skrze dialog nad obrazy ze života vedl obyvatele favel k politickému vědomí.
V našem pojetí fungují plakáty jako kódy, které umožňují přinést mezi studenty a studentky téma, ke kterému se mohou vztáhnout, avšak které tvoří bezpečnou vzdálenost mezi tématem a nimi. Kód je externím znázorněním problému, a tím pádem umožňuje vidět jej novýma očima, a nikoliv ze samozřejmosti každodenní zkušenosti.
Plakáty jsou v metodě Futuropolis nástrojem pro rozpoutání diskuze a umožňují zaměřit se na souvislosti a vztahy různých aktérů ve světě. Plakáty zjednodušeně popisují společenské problémy a často i nabízejí inspiraci k různým řešením. Plakát funguje také jako „kotva“ diskuze, dá se k němu v průběhu práce vracet, čímž nám pomáhá neutíkat od tématu, ale zůstat tematicky v prostoru, vyznačeném graficky plakátem.
V metodě Futuropolis se dají plakáty použít v rámci spirály, a to zejména v těchto krocích:
1) V probouzení z ticha pomáhá plakát mapovat, co už o problému víme, a otevírá další otázky k tématu.
2) V kritickém bádání nám může plakát pomoci si uvědomit, jaké otázky jsme si k problému ještě nepoložili*y. Plakát nám také pomáhá pozorovat souvislosti a napomáhá tak vidět problém na systémové rovině.
3) Plakát nám může pomoci v imaginaci při promýšlení různých možných budoucností. (Jako např. u plakátu o klimatické změně.)
4) Plakát může pomoci i při reflexi po provedení akce. Lze spojit s otázkami nad plakátem: Kudy vedla naše cesta? Podařilo se nám dosáhnout našich cílů?
Nezávisle na tématu lze nad každým plakátem vést diskuzi kolem těchto otázek:
- Co vidíte?
- Co to ve vás vyvolává?
- Co je hlavním tématem plakátu?
- Jaký vidíte vztah mezi obrazem a naší realitou?
- Jak je to spojené s vámi? Kde se tam vidíte vy?
Pro Plakát Oděvy lze vést diskuzi i nad těmito otázkami:
- Koho vidíte na obrázku? Co dělají?
- Co podle vás představuje spodní část?
- Jaké problémy vidíte ve spodní části?
- Co podle vás představuje horní část?
- Jak souvisí horní část se spodní částí obrázku?
- Jaké jsou mocenské struktury v obou částech obrázku? Kdo je u moci ve spodní části? Kdo má moc v horní části?
- Kde jsou na obrázku dělníci?
- Kde jsou na obrázku spotřebitelé?
- Jaké aspekty obrázku pro vás představují představy o spravedlivější budoucnosti módy?
- V čem je tato představa lepšího módního průmyslu podobná nebo odlišná od vaší představy? Chybí tam něco?