Knihovna
Evaluační zpráva projektu Futoropolis: škola emancipace
Reflektujeme tříletý pedagogický experiment Futuropolis: škola emancipace.
Představení knihy Davida Hickse: Educating for Hope in Troubled Times
Dan Vykoukal představuje knihu Davida Hickse: Educating for Hope in Troubled Times s podporou prezentace. Doba trvání 1:09.
Webinář nástroje systémového myšlení
Webinář o systémovém myšlení a nástrojích systémové dynamiky použitelných ve výuce.
Strategie a taktika. Kritické zhodnocení navrhované akce.
Vyučující v této simulaci modelují kritické zhodnocení vlastního návrhu společné akce ve fázi Strategie a taktika. Strategie a taktika je čtvrtou fázi modelu spirály Futuropolis. Doba trvání: 26 minut.
Jak pracovat s emocemi při výuce klimatu. Diskuze vyučujících se Zdeňkou Voštovou.
Diskuze vyučujících s psychoterapeutkou Zdeňkou Voštovou o práci s emocemi při výuce o změně klimatu po četbě jejího textu. Doba trvání: 1:22.
Principy kritické pedagogiky
Dan Vykoukal v tomto záznamu v návaznosti na reflexi vyučujících a shrnuje principy kritické pedagogiky, které se mohou projevit v konkrétním jednání vyučujících. Webinář se konal v říjnu 2020, trvání záznamu je 13 minut.
Kořeny pedagogiky utlačovaných
Záznam výkladu Petra Čápa o životě Paola Freireho a myšlenkových základech jeho knihy Pedagogika utlačovaných na webináři pro vyučující. Říjen 2020, 19 minut.
Strom problémů
Nástroj je způsobem, jak strukturovat kladení otázek tak, aby to povzbudilo účastníky a účastnice ke zkoumání příčin a důsledků, ale i řešení daného problému. Aktivita vede k uvědomění, že komplexní témata nejde vyřešit jedním jednoduchým řešením, a pomáhá hledat společný jazyk společenských příčin. Nástroj také funguje jako vizuální podpora pro diskuzi. Nástroj můžete využít individuálně, ale my jej chápeme zejména užitečný pro skupiny a společné bádání.
Řetězec proč
Tato nástroj pomáhá proniknout pod povrchní dojmy k hlubším příčinám problémů.
Smysly a vzdělávání
Tento text se zamýšlí nad tím, jak k současné ekologické a sociální krizi přispělo nastavení moderního západního vzdělávání. Přibližuje nezbytnost rozvoje smyslového vnímání, které umožňuje změny v prožívání vztahů k sobě samým, ostatním lidem a živému světu.
Politická identita vzdělávajících
Pozvánka do krajiny politických identit ve vzdělávání
Na jaký svět připravujeme svoje žáky, žákyně a studenty, studentky, jaká očekávání od světa i od sebe samých v druhých posilujeme? Do toho, kým jsme jako pedagogové a pedagožky, se výrazně promítají naše politické hodnoty, naše přesvědčení o tom, kdo má jak zacházet s mocí. Zveme tě na audioprocházku krajinou politické identity.
Moc, která se zrodí ze slabosti utlačovaných
Předmluva k českému vydání knihy Paula Freireho: Pedagogika utlačovaných představuje myšlenky knihy ve světle environmentální, dekolonizační a feministické kritiky. Je výborným shrnutím východisek metody Futuropolis.
Transformativní vzdělávání jako klíčová odpověď na četné výzvy budoucnosti
Publikace se zabývá rolí transformativního vzdělávání v reakci na globální výzvy, rizika a trendy. Představuje budoucí kontext na základě analýzy řady prognostických zpráv, zamýšlí se nad úlohou vzdělávání v době společenské a ekologické transformace a nabízí vhled do přístupů k učení, které mohou být pro přípravu na vyrovnávání se s budoucími výzvami vhodnější.
Moje oči nebyly dost dobré, a tak jsem byl nucen dívat se očima jiných. Vyrůstání se zneviditelňovaným zrakovým postižením.
Postižení je zvykem rozdělovat na viditelná a neviditelná. Co když vám ale ostatní na jednu stranu dávají najevo, že jste viditelně jiný, a na druhou stranu odmítají uznat, že by vaše jinakost mohla být jakkoli relevantní? Je vyhýbání se potenciálně stigmatizujícím a restriktivním společenským kategoriím nutně osvobozující? A co vůbec znamená být člověkem?
Cvičení dialogické komunikace se třídou
Cvičení rozvíjí dovednost kritických vyučujících “Facilituje a podněcuje diskuzi mezi studujícími navzájem”, dovednost je součástí kompetence “Jedná dialogicky a demokraticky”. Na přepisech reálné hodiny hledají vyučující možnosti, jak rozvinout diskuzi mezi žactvem.
Kolo důsledků
Kolo důsledků je druh myšlenkové mapy, která může pomoci promyslet důsledky událostí, jednání nebo problémů. Stejně jako upozornění na spojení mezi příčinami a důsledky může tato metoda také pomoci ocenit globální význam lokálních akcí a lokální význam globálních problémů nebo trendů. Můžeme například prozkoumat důsledky navrhovaných řešení uprchlické situace, jako např. Je potřeba zavřít hranice.
Karty dovedností utlačovaných a privilegovaných
Karty jednotlivých dovedností utlačovaných a privilegovaných s ilustracemi Evy Koťátkové slouží k podpoře empatie k sobě a druhým napříč mocenskými rozdíly. Koncept dovedností i tento materiál vychází z pojetí Leticie Nieto a jejího textu Porozumění útlaku: Strategie přístupu k moci a privilegiím.
Madona
Taínové a Kryštof Kolumbus
Záznam experimentu kriticky vyučujících pedagogů a pedagožek. O čem se většinou mlčí, když se učíme o zámořských objevech v dějepise?
Ohrožené skupiny ve společnosti
Záznam experimentu kriticky vyučujících pedagožek v hodinách literatury 9. třídy.
Příběh oblečení
Záznam experimentu kriticky vyučujících pedagogů a pedagožek v hodinách českého jazyka osmé třídy.
Hlasy, které nejsou slyšet: 2. světová válka
Záznam experimentu kriticky vyučujících pedagogů a pedagožek
Moje škola
Záznam experimentu kriticky vyučujících pedagogů a pedagožek
Případ Nesahat
Záznam experimentu kriticky vyučujících pedagogů a pedagožek
Agrofert: financování, demokracie a klima
V tomto programu, který byl realizován s vyučujícími zapojenými v projektu Futuropolis v rámci tématu klima, řeší účastnici*e příklad korporace Agrofert jako problém oligarchie v zemědělství. Účastníci*e se zabývají se dopady této oligarchie na životní prostředí a demokracii.
Pravidla pro holky: Beletrie jako způsob, jak vnést téma do školy
Autorka nastiňuje, jak lze skrze textový záznam, příběh v knize, dostat téma genderu do školy. Knihou, kterou se bude zabývat, je titul s názvem Pravidla pro holky.
Veletrh střípků budoucnosti
Lekce rozšiřující povědomí o existujících menších i větších pokusech o udržitelnou ekonomiku. Studující porovnávají jednotlivé ekonomické iniciativy a alternativy a rozlišují mezi projevy zodpovědné spotřeby a aktivního občanství.
Prostředí školy
Záznam experimentu ve výtvarné výchově. Autorku zajímalo, jaká pozitiva a negativa budovy vnímá žactvo a zda by mělo chuť v prostoru něco samo změnit. Zkoumání vyústilo v intervenci žaček v prostoru školy.
Zavařeniny
Experiment ve výtvarné výchově. Co chtějí lidé v kontextu klimatické krize v budoucnosti uchovat, čeho se chtějí zbavit? Výtvarnáv výchova umožňuje dát do souvislostí, co žáci*čky k tématu vědí.
O čem se nemluví
Program umožňuje třídě na příkladu výtvarných děl Davida Černého zkoumat roli umění a výtvarného vyjádření v otvírání témat, o kterých se ve společnosti (ve škole) nemluví, ale mělo by. Žáci*čky měli možnost otázku "o čem se nemluví, ale mělo by" zpracovat ve vlastní výtvarné tvorbě.
Hledání identity v době covidové (záznam experimentu)
Zkušenosti s výtvarnou řadou, v níž 9. ročník různými technikami pracoval s tématem identity během distanční výuky, ukazují na význam výtvarné tvorby v náročném období.
Růst, či nerůst – argumentace
Lekce pomáhá porozumět pozicím zeleného růstu a nerůstu. Studující trénují argumentaci z obou pozic.
Pod hladinou (záznam experimentu)
Záznam experimentu ve výtvarné výchově. Jak lze kriticky uchopit zadání vyzdobit školu ve stylu podmořského světa.
Znát svou cenu je vždy dobře
Text Apoleny Rychlíkové uvádí do tématu práce. Představuje minimální mzdu, neplacenou práci a smysl boje za lepší pracovní podmínky.
Nerůst jako vize, která může zachránit svět
Jak souvisí environmentální krize, krizi nerovností, demokracie a kvality života s růstovou ekonomikou? Seznamte se s nerůstem ve třech základních rovinách biofyzikální, systémové a kulturní.
Jak vytvářím bezpečnější prostředí ve Výchově ke zdraví
Do roboty! — trendy práce 4.0
Program (15+) seznámí účastníky a účastnice se základními pojmy souvisejícím s prací v digitálním věku a možnými perspektivami vývoje. V důsledku robotizace a digitalizace se proměňuje hodně věcí, kak bude v měnícím se světě práce vypadat? Najdete zde mnoho zdrojů k tématu.
Práce ničí svět. Ale nemusela by!
Práce je v současnosti pro většinu z nás způsobem, jakým si v nerovné soutěži s lidmi blízkými i lidmi na druhé straně světa snažíme sehnat prostředky pro obživu. Pojetí práce jako životní nutnosti, která slouží pro zisk a růst, je na čase změnit — jaký smysl má dál trávit náš čas způsobem, který lidstvo přivedl do momentu mnohonásobné společenské a environmentální krize?
Práce ničí svět, ale nemusela by. Její současná podoba je neudržitelná.
Prací trávíme velkou část našich životů. A jestliže současná společnost potřebuje být sociálně a environmentálně ohleduplnější, musí se takovou stát i práce.
Zůstane Zuzanka sama doma?
Ušili to na nás (aneb cesta nespravedlnosti oděvního průmyslu)
Plakát Práce
Kauza Pandemie
Kauza představuje konkrétní situaci nebo problém - distanční výuka - skrze jednotlivé aktéry a jejich výpovědi. Nabízí tak možnost danou situaci z různých perspektiv kriticky i performativně uchopit a analyzovat. Kauzy mohou vést nejen k otevření témat a k sociální analýze, ale fungovat i jako podnět k dalšímu bádání.
Jak vnímali*y distanční výuku jednotliví*é aktéři*rky? Na koho pandemie dopadla nejvíce a proč? Jak probíhalo a čemu muselo čelit vzdělávání v takovém režimu?
Groan Zone (Zóna kvílení)
Groan zone je chvílí, kdy můžeme posílit rozdílné hlasy, vydržet s nedořešeným problémem, nebát se emocí. Úspěšné zvládnutí právě těch chvil, kdy jsou otevřeně vyjadřovány rozdílné postoje, umožňuje ve výsledku nacházet lepší řešení.
Plakát Gender
Plakát Zdraví
Hloubka poslechu
Jaký je rozdíl mezi slyšením a posloucháním? Jak můžeme poslouchat celým tělem a co to znamená skutečně umět poslouchat? Jak může být poslouchání možností spojení se sebou, s druhými, se světem, formou péče i vzdoru?
Globální nerovnosti: odkud se vzaly a čím jsou udržovány?
Jak se s houbami učit spolupráci (Průvodce procházkou lesem) pro žáky
Jak se s houbami učit spolupráci (Průvodce procházkou lesem) pro vyučující
Audiopříběhy Škola
Audiopříběhy Nerovnosti
Série pěti audiopříběhů, kterými mohou vyučující otevřít různé aspekty nerovnosti v české společnosti.
Videa Nerovnosti
Audiopříběhy Klima
Audiopříběhy Gender
Proč má smysl chodit do školy
Jak pracovat s emocemi dětí při výuce o změně klimatu
Animace Gender
Tři animovaná videa v délce 2 až 4 minuty pro otevření témat sexismus, stereotypizaci a LGBTQ ve výuce.
Plakát Klima
Mít svůj domov
Plakát Nerovnosti
Paulo Freire (komiks)
Hlasy aktérů a aktérek ve vzdělávání
Kdo veřejně mluví o tom, jak by měla vypadat škola a jaká je její role? Kdo jsou ti lidé či instituce? Co, jak a proč říkají? Jaké jsou jejich zájmy? Pozvěte je do své školy v této aktivitě a začněte podobnou diskuzi s žáky a žákyněmi.
Plakát Škola
Data: Limity současné školy
Možnosti rozhodování
Přehled základních druhů rozhodování s příklady rozhodovacích postupů pro vyučující rozšiřuje představu, že jediný způsob společného rozhodování je hlasování. Chceme tím posílit schopnost tříd, skupin, týmů a v konečném důsledku i společnosti rozhodovat se snahou zohlednit co nejvíce potřeb.
Role pedagožky/pedagoga (práce s vlastním názorem)
Check-iny
Podobně jako se před odletem z letiště odbavujeme, abychom letěli*y nalehko a soustředili*y se na cestu, tak se můžeme stejně odbavit a zaměřit svou pozornost i na začátek schůzky, semináře. Následuje přehlídka „čekinů“ na rozproudění online setkání, které jsme zatím v projektu zkoušeli*y.
Krabicohlava
4 scénáře budoucnosti
Videorozhovor s Irou Shorem: Kritická pedagogika na středních školách v 21. století
Beseda s Irou Shorem a vyučujícími projektu Futuropolis představuje aplikace kritické pedagogiky do školního prostředí. Ira Shor spolupracoval s Paulo Freirem a převáděl principy kritické pedagogiky do formálního vzdělávání dospělých. Je autorem knihy Empowering Education, z které si na těchto stránkách můžete v češtině přečíst tři kapitoly.
Má být škola politická? Diskuze s Tadeášem Žďárským a Kristýnou Hrubanovou
Demokratická autorita: Vzdor a učivo ve vzdělávacím procesu
Emoce ve výuce
Praktický text nabízející teoretické zázemí i praktické návody a inspirace pro to jak a proč pracovat s emocemi dětí ve výuce.
Permakultura jako cesta k etické a ekologické budoucnosti
Data: Klima
Škola jako místo, kde se odehrává boj se sociální nerovností
Typologie aktivního občanství
Porozumění útlaku: Strategie přístupu k moci a privilegiím
Reflektivní tabulka demokratické autority
Kauza Hra
Kauza představuje konkrétní situaci nebo problém - situaci šikany o přestávce - skrze jednotlivé aktéry a jejich výpovědi. Nabízí tak možnost danou situaci z různých perspektiv kriticky i performativně uchopit a analyzovat.
Sedmá generace
Rituál, který nám umožní vidět nynější i budoucí svět očima nejen lidí žijících v současnosti, ale i očima lidí sedmé generace, tedy žijících na tomto světě zhruba za 200 let. Díky rozhovoru lidí ze současnosti a lidí z budoucnosti si můžeme rozšířit perspektivu, rozvinout imaginaci a dovolit si přemýšlet o tom, jaké by to bylo, kdyby to lidstvo spolu navzájem na Zemi zvládlo.
Sada otázek k mapování kultury žáků a žákyň
Škola jako vězení, škola jako místo svobody
V této aktivitě si chceme představit školu jako vězení. Při této představě pak hledáme současné věznitelské praktiky a způsoby uvažování, které jsou ve školách stále živé. Aktivita také vybízí k hledání školy jako místa svobody.
Ledovec
Teorie osvobození: pracovní rámec
Útlak je projevem systémového nastavení. Nikdo se neosvobodí sám. Autorka představuje východiska pro efektivní spojenectví a komunikaci mezi privilegovanými a utlačovanými.
Rad a Jako Doma
Rad a vzdělávání
Erika a duševní zdraví: Školní psycholožka je často taková mytická bytost
Erika a středoškolská unie: Studenti jsou středobodem systému. Často ale ve výuce chybí aktuální témata.
Kryštof — „Nikdy mi nedošlo, že bych sám mohl ovlivňovat věci ve svém okolí“
Michal a systémový útlak romské menšiny
Míša, klima úzkost a aktivismus
Míša o médiích a klimatu
Janek — Jak jsem se dostal k klimaaktivismu
Janek — Co můžeme dělat a nepropadat beznaději
Jak se sladit ve vidění světa
Kryštof — „Komu by prošlo zavolat policii na studenty třicet let po sedmnáctym listopadu“
Květina moci
Žebřík sdílení moci při vyjednávání obsahu výuky
Příběh třídy: Nechceme chodit plavat
Tento příběh uvádí příklad, jak by mohla v praxi vypadat výuka podle fází kritické spirály. Vyučující se opře o reálný problém, který třída přinesla a od něj vede dlouhodobé kritické zkoumání vlivu sociálních sítí na sebeobraz. Příběh je tedy částečně fiktivní a částečně čerpá z reálného procesu s vyučujícími.
Příklady Akce
Ve škole je gender všude kolem nás
Kruh souvislostí
Role školy v 21. století
Program pro vyučující. Účastníci a účastnice si v diskuzi s ostatními zvědomují svůj pohled na roli školy v 21. století. Zvolené výroky vycházejí ze tří politických pozic pedagoga či pedagožky.
Zdroje naděje
Aktivita: Jaké věty jste slýchali*y?
Živé sochy: Jaký má být muž? Jaká má být žena?
Stereotypy genderových rolí nám sugerují, jak má působit ve společnosti muž a jak má působit žena. V této aktivitě dáváme jednotlivým stereotypům tvar, díky kterému můžeme mluvit o tom, jak jsou nám role podsouvány.
Živé sochy: Socha moci a bezmoci žáka či žákyně
Aktivita, která umožňuje ztvárnit pocity spojené s mocí a bezmocí do tělesného postoje, který zároveň vytváří symbol, se kterým je poté možné pracovat. Aktivita pomáhá zapojit tělo a tělesné pocity do výuky.
Práce s Kódy
Představit si vzdělání jako nevynucované přeuspořádání tužeb
Amazonie — příklad nedialogické výuky
Na záznamu z výuku mohou vyučující trénovat pozornost k dialogu a participaci žáků v procesu výuky.
Nový náhled na vědění a společnost: desocializace a kritické vědomí
Tři cesty ke kritickému myšlení: generativní, aktuální a akademická témata
Tři cesty ke kritické myšlence
Konsent znamená souhlas
Citlivé mužství: Jak na to a jak přispět ke světu bez toxického „chlapství“?
Zápisky z demokratické školy
Kauza Čtvrtá vlna
Kauza představuje konkrétní situaci nebo problém - sexismus na českých vysokých školách - skrze jednotlivé aktéry a jejich výpovědi. Nabízí tak možnost danou situaci z různých perspektiv kriticky i performativně uchopit a analyzovat. Kauzy mohou vést nejen k otevření témat a k sociální analýze, ale fungovat i jako podnět k dalšímu bádání.
Kauza Filip
Kauza K čemu jsou holky na světě?
Báseň Jiřího Žáčka Maminka, publikovaná v čítance pro 2. ročník, rozpoutala bouřlivou diskuzi na sociálních sítích a posléze v médiích.
Kauza představuje konkrétní situaci nebo problém skrze jednotlivé aktéry a jejich výpovědi. Nabízí tak možnost danou situaci z různých perspektiv kriticky i performativně uchopit a analyzovat.
Kauza Konference bez žen
Kauza představuje konkrétní situaci nebo problém - mluvčí na konferenci - skrze jednotlivé aktéry a jejich výpovědi. Nabízí tak možnost danou situaci z různých perspektiv kriticky i performativně uchopit a analyzovat. Kauzy mohou vést nejen k otevření témat a k sociální analýze, ale fungovat i jako podnět k dalšímu bádání.
Genderové a sexuální identity na škole
Gender: Stereotypizace – příběhy
Zasněnkov (Příběh Spirály)
Text s nadsázkou ilustruje kriticko pedagogickou spirálu, se kterou v rámci projektu pracujeme. Ukazuje na příběhu fiktivní třídy, jak by se téma "mámy v době pandemie", které vzešlo od studujících, mohlo zpracovat ve výuce. Účastníci*e navrhují, kudy by se třída mohla vydat dál.
Jak vytvářet školní prostředí, které podporuje genderovou rozmanitost
Užívání genderově inkluzivní češtiny ve škole
Typologie aktivního občanství (tabulka)
Návštěvník u nás ve škole (audio)
Návštěvník u nás ve škole
Praxe (akce/reflexe)
Nestačí, aby lidé v rámci dialogu hovořili a kriticky analyzovali vlastní sociální realitu. Bez akce nedojde k transformaci, neboť kritická reflexe bez akce je verbalismus. Realitu je možné transformovat jen v neukončeném cyklickém procesu kritické reflexe a autentické praxe.