Cvičení dialogické komunikace se třídou
Cvičení rozvíjí dovednost kritických vyučujících “Facilituje a podněcuje diskuzi mezi studujícími navzájem”, dovednost je součástí kompetence “Jedná dialogicky a demokraticky”. Na přepisech reálné hodiny hledají vyučující možnosti, jak rozvinout diskuzi mezi žactvem.
Cíle programu:
- Posílit dovednosti
- podporovat rozvedení žákovské promluvy
- podněcovat diskuzi mezi žáky a žačkami
Čas: 60 min
Přílohy: Cirkulace moci (Příloha 1), Robinson (Příloha 2)
Proces:
- Představte model nejčastější interakce ve výuce IRF (viz infobox dole) a indikátory dialogického vyučování.
2. Práce jednotlivců
- Přečtete ukázku z hodiny Cirkulace moci (Příloha 1) a podtrhněte způsoby, jakými vyučující posouvá vstupy zactva k triadické interakci nebo podkládání argumenty.
- Triadická interakce: zahrnuje nejméně tři účastníky či účastnice, trvá nejméně 30 vteřin, vyučující může a nemusí být jedním*ou z nich.
3. Práce ve dvojicích či trojicích:
- Přečtěte si ukázku z hodiny Kryštof Kolumbus (Příloha 2).
- Najděte místa, na kterých vyučující posunul*a IRF blíž jednotlivým indikátorům.
- Vyberte si místa IRF a navrhněte možný jiný postup s cílem a) rozvést žákovskou promluvu, b) podnítit diskuzi mezi žactvem navzájem (triadická interakce).
- Najděte místo s uzavřenou otázkou a vymyslete tři otevřené.
4. Sepište společně výstup „strategie k rozvedení žákovské promluvy“:
- např. „A proč?“, „Můžeš to rozvést?“
- otevřená otázka
- když položím otázku s přesahem do osobního, dám dostatečný prostor ke sdílení odpovědí (např. zvedněte ruku, kdo ANO, zvedněte ruku, kdo NE – nechat pojmenovat důvody)
- z diskuze vyvstalo doporučení: urči si záměr a záměr sdílej s žáky a žačkami; to pomůže volit strategie zásahů
Infobox
Indikátory dialogického vyučování:
- 1. Otevřené otázky vyšší kognitivní náročnosti
- 2. Rozšiřující otázky učitele
- 3. Žákovské promluvy s argumentem
- 4. Triadická interakce
- 5. Počet žákovských otázek
Podle výzkumů je nejčastější model interakce v hodinách tzv. IRF model (iniciace – směr interakce určuje vyučující nejčastěji otázkou, response – žák odpovídá, feedback – vyučující odpověď zhodnotí – slovně nebo neverbálně).
Dialogické vyučování posilují interakce, které stojí na vzájemné diskuzi studentů. Pro potřeby pozorování definovali*y výzkumníci a výzkumnice tzv. triadickou interakci: zahrnuje nejméně tři účastníky, trvá nejméně 30 vteřin, vyučující může a nemusí být jedním*ou z nich.
Zdroj: Klára Šeďová, Roman Švaříček, Martin Sedláček a Zuzana Šalomounová: Jak se učitelé učí: Cestou profesního rozvoje k dialogickému vyučování. Masarykova univerzita, Filozofická fakulta, 2016.