Tři cesty ke kritické myšlence
Generativní témata
- Jsou tématy každodennosti, základem kritické pedagogiky je to, co studující již znají, prožívají a o čem mluví.
- Vyrůstají z kultury studujících a zachycují problematické podmínky každodenního života, které jsou užitečné k vzbuzení kritické diskuze.
- Generují zájem, vášeň a energii, probouzejí z apatie, která plyne z pocitu nemožnosti ovlivnit vlastní život i svět kolem sebe.
- Dle P. Freireho „jsou protknuta emocemi a významem a vyjadřují úzkost, strachy, požadavky a sny dané skupiny“. S tím je třeba počítat, protože lidé budou aktivně řešit otázky a problémy, ke kterým cítí silné emoce.
- Budou se opakovaně objevovat v příbězích a v tom, co studující sdílejí.
- Nacházíme je v situacích, kde se kříží osobní životy se společností. Vycházejí ze zkušeností, jako je účast ve volbách, práce, bydlení či komunitní aktivity, a vytvářejí tak na studující orientovaný základ pro nastolování problému (problem posing).
Aktuální témata
- Lokálně či globálně důležité společenské otázky, které nejsou odvozeny ze studentské konverzace, přináší je vyučující.
- Zvou studující do oblasti, která je ignorovaná nebo je pokrývána nekriticky standardním kurikulem a médii. Posilují politickou diverzitu kurikula.
- Nabízejí alternativní kontakt se společností a aktuálním děním, příležitost posouvat hranice vědění v každodenním životě.
- Jsou vhodná tehdy, pokud se vztahují k ostatní práci ve třídě, pokud jsou uvedena jako základ pro studentskou spolupráci a souvisí se zkušeností studujících a učivem.
- Je odpovědností vyučujících tato témata přinášet. Vyučující má právo otevřít aktuální téma, protože je přemýšlejícím občanem nebo občankou, profesionálním vzdělavatelem či vzdělavatelkou, člověkem s morální integritou a svobodou mluvit s druhými o aktuálních otázkách.
- Aby bylo téma kritické a demokratické, nesmí být uvedeno jako izolované cvičení nebo nenapadnutelný výklad vyučujících. Vyučující přináší téma s vědomím toho, že jej studující mohou odmítnout.
- Příklady aktuálních témat: gentrifikace, nezaměstnanost v důsledku stěhování korporací za levnou pracovní silou, obchod se zbraněmi, diskriminace na základě pohlaví, rasy, věku, společenského postavení…).
Akademická témata neboli „učivo“
- Přináší je vyučující, vycházejí z toho, co je považováno za nutný „obecný přehled“, z formálního vědění a poznatků dosažených experty ve specializovaných oborech.
- Jejich výběr určují oficiální kurikula (RVP, ŠVP).
- Lze s nimi pracovat tak, že studujícím je představeno, co se v daném oboru mohou učit, studenti a studentky pak objevují a rozvíjí konkrétní témata v oblasti, ve které se chtějí učit a rozvíjet.
- Příklad úvodních otázek: Co je biologie? Co už o biologii víte? Jak se projevuje ve vašem životě? Jaké otázky vás zajímají?
Učivo patří do kritické třídy:
— pokud není prezentováno jako fakt a doktrína k absorbování bez otázek
— dokud je vědění kritizováno a vyrovnáváno multikulturní perspektivou
— pokud jsou oceňována témata a jazyk studujících
— pokud studující mohou téma odmítnout
Být kritický v demokratickému kurikulu znamená:
— spojovat individualitu studujících s širšími historickými a společenskými tématy
— povzbudit studující ke zkoumání vztahu jejich zkušenosti k akademickému vědění, moci a nerovnosti ve společnosti
— přistupovat k získávané moudrosti/znalosti/vědění a statu quo s otázkami
Kritické otázky k předmětu:
— Je kurikulum v rovnováze, je multikulturní?
— Dává stejnou pozornost ženámi i mužům, minoritám, neelitním skupinám?
— Není kurikulum tradičně eurocentické a orientované na muže?
Historie a literatura
— Co je to historie?
— Jaká historie je pro vás nejdůležitější?
— Čí historie a literatura je učena, čí je ignorována?
— Jaké skupiny jsou zahrnuté a jaké vynechané?
— Z čího pohledu je minulost a přítomnost zkoumána?
— Jaká témata jsou zdůrazňována a jaká ne?
— Velká témata, o nichž může být diskutováno v každé éře: migrace, industrializace, kolonizace, demokracie, revoluce, nespravedlnost
Přírodopis/Biologie
— Zkoumají hodiny biochemii studentských životů, jako nutriční hodnota školního oběda nebo potenciální toxin ve vzduchu, vodě, zemi, nebo je učí jen abstraktní fotosyntézu?
Matematika
— Co je matematika? Co je dělení, násobení, sčítání, odčítání?
— Napadají vás příklady lidí, o kterých víte, že matematiku používají?
— Jakou matematiku vidíte fungovat doma, v televizi, v novinách?
— Kdo v naší společnosti používá matematiku a za jakým účelem?
Hudební/Výtvarná výchova
—
—
—
—
Zeměpis
—
—
—
—
(IRA SHOR: Empowering education. Critical Teaching for Social Change, 1992. Kapitola 3)