Živé sochy: Jaký má být muž? Jaká má být žena?
Stereotypy genderových rolí nám sugerují, jak má působit ve společnosti muž a jak má působit žena. V této aktivitě dáváme jednotlivým stereotypům tvar, díky kterému můžeme mluvit o tom, jak jsou nám role podsouvány.
(Foto s online semináře projektu)
Časová dotace: 30 – 45 minut
Stereotypy genderových rolí nám sugerují, jak má působit ve společnosti muž a jak má působit žena. V této aktivitě dáváme jednotlivým stereotypům tvar, díky kterému můžeme mluvit o tom, jak jsou nám role podsouvány.
Proces
Instrukce skupině:
Pocity z této práce pak sdílejte s ostatními.
Udělejte galerii soch. Jedna skupina ukazuje ostatním.
Ptejte se všech:
- Jaké sochy vidíte? Co nebo koho zobrazují? Jaká byste jim dali*y jména?
- Ptejte se soch: Jak vám v takovém těle/soše bylo?
Společně pak diskutujte:
- Jaké mají naše sochy společné a rozdílné znaky?
- Jaké kvality a schopnosti se chtějí po muži a jaké po ženě?
- Se kterými očekáváními se ztotožňujeme a která očekávání v nás vyvolávají tlak a proč?
- Jaké to má pro nás důsledky? Jaké problémy teď ve vztahu k genderovým stereotypům vidíme?
Uvažujte o tom, jak téma genderových stereotypů otevřít se svými žákyněmi a žáky. Jak by zněla vstupní otázka?
Živé sochy slouží jako vstupní aktivita ve fázi Probouzení ticha. Zahrnuje práci s emocemi a jejich ztělesňováním a fungují jako naladění pro práci s tématem.