Moc ve škole a ve společnosti
Skutečná demokracie není možná, pokud se nebudeme otevřeně bavit o moci a jejím užívání − ve škole i ve společnosti. Jádrem kritického přístupu Futuropolis je zkoumání moci ve třídě a ve společnosti se záměrem posilovat moc těch lidí, kteří ji mají méně. Ve škole má vyučující mocenskou převahu nad žáky a žákyněmi, vyplývající z učitelské pozice. Pokud ji nebude se žactvem sdílet, naučí se mladí lidé buď poslušnosti, nebo rebelii vůči autoritám. Ve společnosti se nám zase dostává rozdílného společenského tréninku podle společenského zařazení svých rodin a jejich zázemí a ten později výrazně ovlivní náš snazší či horší přístup k moci a zdrojům.
My chceme přispět k zodpovědnému a uplatňování moci všech s péčí o ostatní, ve škole i ve společnosti. Dialogický vztah mezi vyučujícími a žactvem umožní snazší otevírání otázek moci, útlaku a osvobozování ve společnosti.
Sdílet moc se studujícími se daří lépe na školách vedených tak, že i sami*y vyučující zažívají pocit, že mohou fungování školy a přístup k výuce spoluutvářet. Nabízíme k tomu podporu formou teoretických textů a reflektivních nástrojů. Od února 2023 zde najdete záznamy z mocenských analýz několika škol zapojených do experimentu.
Politická identita vzdělávajících
Pozvánka do krajiny politických identit ve vzdělávání
Na jaký svět připravujeme svoje žáky, žákyně a studenty, studentky, jaká očekávání od světa i od sebe samých v druhých posilujeme? Do toho, kým jsme jako pedagogové a pedagožky, se výrazně promítají naše politické hodnoty, naše přesvědčení o tom, kdo má jak zacházet s mocí. Zveme tě na audioprocházku krajinou politické identity.
Karty dovedností utlačovaných a privilegovaných
Karty jednotlivých dovedností utlačovaných a privilegovaných s ilustracemi Evy Koťátkové slouží k podpoře empatie k sobě a druhým napříč mocenskými rozdíly. Koncept dovedností i tento materiál vychází z pojetí Leticie Nieto a jejího textu Porozumění útlaku: Strategie přístupu k moci a privilegiím.
Role pedagožky/pedagoga (práce s vlastním názorem)
Demokratická autorita: Vzdor a učivo ve vzdělávacím procesu
Typologie aktivního občanství
Porozumění útlaku: Strategie přístupu k moci a privilegiím
Reflektivní tabulka demokratické autority
Květina moci
Živé sochy: Socha moci a bezmoci žáka či žákyně
Aktivita, která umožňuje ztvárnit pocity spojené s mocí a bezmocí do tělesného postoje, který zároveň vytváří symbol, se kterým je poté možné pracovat. Aktivita pomáhá zapojit tělo a tělesné pocity do výuky.