Kauza Konference bez žen

Kauza představuje konkrétní situaci nebo problém -  mluvčí na konferenci - skrze jednotlivé aktéry a jejich výpovědi. Nabízí tak možnost danou situaci z různých perspektiv kriticky i performativně uchopit a analyzovat. Kauzy mohou vést nejen k otevření témat a k sociální analýze, ale fungovat i jako podnět k dalšímu bádání.

Miloš Říha: Dostal jsem pozvánku do panelu na konferenci Lepší Česko, kterou pořádá Forbes Česko. Rád jsem potvrdil účast, moc zajímaví lidé, zajímavá témata, zajímavý organizátor. Ale! V prvních třech blocích není ani jedna žena. Ani jedna. Já vím, že riskuji, že už mne nikdo nikam nepozve, nechci nikoho otravovat, taky pořádáme akce, umím si představit, že někdo odmítne, někdo nemůže a tak to vyjde. Ale! Debata na témata: Hodnoty. Vzdělávání v 21. století. Zdraví a inovace. A ani jedna žena? Já jenom chtěl říci, že si opravdu vážím pozvání, rád dorazím, ale zároveň rád přepustím místo v panelu, pokud organizátoři nějakou ženu osloví a bude mít čas. Michaela: Všechna čest, smekám před Vámi, i když dáma nesmeká…Marie: To je fakt výborný… Zrovna vzdělávání, když tam je v terénu nejvíc žen? Achjo. Karina Kratochvílová: Dobrý den, jsem v projektu od letoška nově a mám na starosti obsah. Zvolení muži mi přijdou jako špičky ve svém oboru. Ministr je také muž s tím nic neudělám. Posledním členem je hejtman, který je partnerem akce a mohl si vybrat, ve kterém panelu bude. Pokud jsem přehlédla nějakou ženu, která patří jasně svojí odborností, působností nebo osobností před jmenované, prosím o doplnění a ráda ji pozvu příště.

Marie: Díky za vysvětlení, i když pro mě není zcela dostačující. V ČR, pokud jde o muže, bych k tématu přizvala například Daniela Prokopa, který je opravdu expertem se vším všudy. Pokud jde o ženy, pak dozajista třeba Petra Mazancová, protože, nezlobte se, chápu, že má panel pokrývat více než “jen” školství, ale nemít v něm zastoupeného učitele, ideálně učitelku, je vážně smutné. Zvlášť poté, jak se právě učitelé angažovali v době COVIDu, šli často na a za hrany svých možností. Pan Steffl, ač expert, nabízí vzdělávání opravdu malému výseku naší populace, která si to může dovolit. To bohužel s přicházející ekonomickou krizí nepovažuji za cestu. Na ten osobní rozvoj a/nebo hodnoty, které na to mají vzdělání a erudici! Eliška Remešová a Markéta Šetinová – věnují se vztahům, lásce a seznamování, evidence-based. Jsou to studované ženy, s velkým přehledem jedna z nich třeba učí na univerzitě a studovala v Oxfordu.

Karina: Dekuji za doporuceni, ale ani v budoucnu nebudu lidi hodnotit podle pohlavi, barvy pleti atp.

Marie: tak to si teda opravdu vůbec nerozumíme. Kromě toho, že jsem výše dala argumenty, proč pozvat někoho jiného než vámi vybrané muže bez ohledu na pohlaví a dokonce jsem i doporučila jednoho muže sama, tak si nemyslím, že je to o hodnocení podle pohlaví, ale o šanci a vyváženosti pohledů.

Saša: Nerozlišuju muže a ženy, ale zvu jen muže?

Sylva: zas: vystupovat někde pod logem Sekyra Group… proč?

Tomáš: Protože je bohatej.

Sylva: Aha, no jo

Olga: Překvapuje mě, jak málo pochopení máme pro rozmanitost. Jako společnost tím ztrácíme. A tohle je jeden z projevů. (Nejsem pro kvóty, ale jsem pro vědomou podporu těch, kdo to mají těžší. Lidí s postižením je ve veřejném prostoru např. velmi málo. A do jisté míry je hendikep i být pečující. A to právě bývají nejčastěji ženy.)

Michal: Jasně, budeme se snažit všude hledat vyvážení… jen proto aby bylo… ach jo to jsou teda názory!

Pavel Fornůsek: Mně je to asi úplně jedno a myslím si, že by mi to bylo jedno, i kdyby tam naopak byly samé ženy a žádný muž. Nerozumím tomu, proč lidi posuzovat podle pohlaví (tedy v případě takovéto konference; pak jsou situace, kdy to podle mě na místě je). Nekomentuju to ve zlém; za věcné vysvětlení/debatu budu vděčný.

Terezie Daňková: Třeba proto, že ve zmíněných tématech jsou pracovně zastoupeny mnohem více ženy. A také proto, že ženský pohled na problémy je jiný, než mužský. A pokud bude mít konference smysluplné závěry, pak je do praxe budou převádět většinou ženy.

Jana Tkacilkova: Hm, mozna to souvisi i s tim, ze spousta zen v produktivnim veku ma uz nekolik tydnu doma skolopovinne deti a to posledni, co se jim chce delat, je konference. My mame deti ted ve skolce, ale z okoli vim, ze uz je nemale procento zenske populace na pokraji vyhoreni.

Pozn. citace jednotlivých mluvčích jsou uvedeny v původní podobě beze změn.

Soubory ke stažení:
——————————————————–

Jak pracovat s kauzami

Kauza je specifický formát, který umožňuje vyučujícím otevřít se studujícími konkrétní téma nebo problém a společně zmapovat hlasy, které v diskuzi o nich zaznívají. Kauzy mohou vést nejen k otevření témat a k sociální analýze, ale fungovat i jako podnět k dalšímu bádání. Konkrétní situaci představují jako pole aktérů a aktérek a jejich stanovisek. Při jejich zkoumání se můžete odrazit od těchto otázek:

Jaký hlavní problém kauza řeší?

Jaké hlasy jsou slyšet v debatě o tomto problému? (Kdo a proč co říká?) 

Jaký je většinový pohled na tento problém?

Jaký hlas, hlasy je, jsou nejsilnější?

Koho nebo co tyto hlasy reprezentují?

Kdo v této debatě naopak není slyšet a proč? Kdo by měl být slyšet?

Kde jste v této debatě vy? Jaký je váš zájem?

Jaké máte zkušenosti s tématem vy?

Co byste chtěli*y změnit?

Jak jinak by diskuze mohla vypadat (ve světě, ve kterém bychom chtěli*y žít)?

 

V metodě Futuropolis se dají kauzy použít v rámci Spirály zejména ve fázích:

  1. probouzení z ticha, kdy kauzy používáme k otevření tématu a jako podnět k vlastnímu sdílení myšlenek a zkušeností. Tehdy kauzy slouží jako podnět pro rozvíjení společné diskuze a otevírání aktuálních témat. Při diskuzi se soustřeďte zejména na držení bezpečného prostoru, podporujte dialog, empatii a nechte zaznít různorodost názorů i pocity, které téma vyvolává.
  2. kritického bádání, ve kterém kauza slouží jako podnět k sociální analýze (analýze moci). Zaměřujeme se především na to, jak se o problému mluví, jaký je mainstreamový názor a pohled a jaké hlasy jsou majoritní. Zkoumáme, co za jednotlivými názory a tvrzeními je, jaké potřeby a jaké zájmy. Zkoumáme, komu prospívá většinový přijímaný pohled (norma, diskurz), a naopak komu ubližuje a na koho dopadá.

Nebojte se mezi fázemi volně přecházet a nechat se řídit tím, co potřebuje skupina a kde vidíte prostor k novým porozuměním a smysluplnému dialogu i nesouhlasu.

Jednotlivá tvrzení aktérů a aktérek kauzy porovnávejte s fakty, které ke kauze máme k dispozici.

Všímejte si, jaké dezinformace v kauze zaznívají a kdo je říká, veďte ke kritickému myšlení a práci se zdroji.

Sledujte, čí hlasy jsou v kauze nejvíce slyšet a jaké hlasy v ní naopak nedostávají prostor. Pokud je to vzhledem ke konkrétní kauze vhodné, přineste hlasy, které v diskuzi nejsou slyšet, sami*y (skrze roli „ďáblova advokáta“: viz role pedagoga, práce s vlastním názorem).

Všímejte si toho, jaké vztahy jsou mezi jednotlivými aktéry a aktérkami a kde je možný prostor pro porozumění a polidštění.

Formy zpracování: 

  1. Dramatizace

Dramatizace kauzy v rámci třídy je způsobem, jak žáky a žákyně aktivovat skrze živější formát a motivovat je k diskuzi a spolupráci.

Třída si rozdělí role jednotlivých aktérů a aktérek a přednese postupně jejich stanoviska. (Míra dramatizační přípravy závisí na možnostech, chuti a podmínkách: může se pohybovat od kolektivního přečtení kauzy až po větší míru dramatického zpracování, která zahrnuje jednoduché rekvizity, kostýmy nebo výběr specifické kulisy. Pro některé kauzy může také fungovat, pokud situujeme jejich dramatizaci/rekonstrukci do exteriéru mimo školní prostředí, do specifické lokace spojené s tématem kauzy.)

 

2. Vizuální schéma

Kauzu zpracujeme jako vizuální schéma – kresbu, graf nebo mapu, které ukazuje vztahy mezi jednotlivými aktéry a aktérkami a také vlastní hlas a zájmy studujících.