Světová hra na obchod — nastavení mezinárodního obchodu
Pravidla simulační hry (40-50 min vč. přidávání kol)
Potřeby
- prostor uspořádaný do pěti stanovišť + jedno pro banku/trh
- tabule nebo něco podobného
- „šátky“ k rozlišování skupin
- kravaty pro lektory
- psací potřeba pro každého účastníka (mohou mít vlastní)
- zvonek/jiný oddělovač kol
- plakát Banka a Trh (ceník)
- přelepky na ceník (kuku 5, bavlna 10, stroj 250, tričko značkové 70, obyč 30, sešívačka 300, nůžky 200, šablona 800, zelená pastelka 400, červený fix 2000, dobrá rada 7 000 + další na snižování cen)
- šlupky (peníze) + kalíšky na ně
- nůžky (min 8x)
- sešívačky (min 4x)
- zelené pastelky (min 15x)
- šablony stroje (min 4x)
- červené fixy (min 4x)
- suroviny — žluté papíry (kukuřice)
- suroviny — šedé papíry (stroje)
- suroviny — bílé papíry (bavlna)
- vzácná surovina – červený lepící papír
- dobrá rada (k výrobě zbraně)
- rada specializovat se
- pravidla hry pro každou skupinu (4 s odvody + 1 bez odvodů (oranžoví))
- tabulka dění pro každou skupinu: počet členů, nástroje + zdroje + peníze skupin na začátku, číslo, s nímž skončili na konci (V minimalistickém podání stačí vstupní finance na začátku, na zbytek se dá doptat.)
Postup
Před:
- Lektoři/ky o přestávce nachystají stoly-stanoviště a pomůcky ke hře na svůj stůl. Napočítají šátky k rozdělení do skupin. Na tabuli si předepíší tabulku k reflexi po hře (lze i předvyplněnou), příp. připraví seznam kol + jejich délek.
Počet hráčů/ek: skupina osob rozdělená do 5 obchodujících subjektů v přibližném poměru 2:3:3:4:5. (tabulka se správnými počty:)
Instrukce:
- šátky a rozdělení do skupin (šátky napočítané dle tabulky si studenti rozeberou a rozdělí se dle barev do skupin ke stanovištím)
- každý si vezme tužku/propisku – jinak nepotřebují nic, nepoužívají žádné své věci
- pravidla:
- Vítejte ve hře na obchod! Právě se z vás stalo 5 obchodních subjektů.
- cíl: Vaším cílem bude přežít a vydělat co nejvíc. (ještě zopakovat na konci vysvětlování pravidel)
- úkol: vytvářet zboží (potřebujete suroviny a nástroje) a obchodovat s ním – a to jak na trhu (s námi), tak i s kýmkoli dalším, kdo chce obchodovat (mezi sebou)
- obchoduje se prostřednictvím šlupek
- trh a banka jsme my; vykupujeme to, co je na levé části plakátu za dané ceny; prodáváme to, co je na pravé části plakátu za dané ceny
- ukázat všechny suroviny a zboží (u trička zdůraznit, že sešité dvě atd., nepoužívat kromě 1 psací potřeby na člověka nic jiného, zelené zeleně, červené červeným fixem)
- CENY: kuku 5, bavlna 10, stroj 250, tričko značkové 70, obyč 30, sešívačka 300, nůžky 200, šablona 800, zelená pastelka 400, červený fix 2000, dobrá rada 7 000.
- vedle zisku úkolem také přežít, s čímž souvisí odvody, které je potřeba v průběhu obchodování platit
- hra je rozdělena na:
- 4 kola – vyrábí se, obchoduje
- 4 mezikola – vždy po skončení kola → vybíráme odvody (připravte si je (3ks kuku, 1ks bavlna a 10 šlupek na osobu)), je zakázáno vyrábět, obchodovat na trhu i s ostatními je možné (banka může půjčovat, pokud se někdo zeptá, neříkáme to předem)
- časově: 6/5/4/4 minuty, začátek a konec označíme zvonkem a kola odškrtáváme na tabuli
- s dotazy se obracejte na banku
- zakázané násilí
- rozdat obálky:
- přečtou si pravidla, případně se doptají
- zapíšou si, kolik mají šlupek a vybavení
- necháme někoho zopakovat pravidla jeho slovy
- dotazy
- zopakujeme cíl hry
- hra:
- 1. kolo 6 minut
- mezikolo (či v průběhu 2. kola): na trhu se objeví Dobrá rada (rakety vykupujeme za 2-3 tis.)
- 2. kolo 5 minut (KUK 5→4, hnědé skupině specializace)
- 3. kolo 4 minuty (KUK 4→3, v mezikole BAV 10→5, tričko obyč 30→20)
- 4. kolo 4 minuty
- změny na trhu by měly být nahlas hlášeny a vysvětleny (pád cen)
- banka
- nástroje vykupujeme, ale neříkáme to předem
- prodáváme vše kromě zelených pastelek (vč. surovin) za poloviční cenu než z toho získají (papír KUK a BAV 150 šlupek, papír kovu 1000 šlupek)
- můžeme půjčovat nástroje – př. šablona za 300, na další kolo za dvojnásobek
- pokud nemají na odvody – svázat ruce těm členům, za které neodvedli – pokud budou chtít rozvázat, musí při dalších odvodech za daného člena zaplatit dvojnásobek
- možnost přidat jedno kolo (většinou po něm už nevybíráme odvody)
- Lektoři by si měli poznamenávat, všimnou-li si zajímavých interakcí, pro něž můžeme najít paralely v realitě (terorismus, poctivost vs. Zloději, repliky účastníků, zpětný inženýring..). K tomu může přispívat i role zapisovatelů v každé skupině (pokud je hodně studentů).
- konec:
- zapsat si počet šlupek
Volitelné varianty:
- Pozorovatelé – pozorují, zapisují, ilustrují dění konkrétními citacemi, neodvádí se za ně
- všechny vstupy a výstupy zapisujte průběžně do tabulky
- do políčka „poznámky“ si poznamenávejte, co je pro situaci vaší skupiny v tom kterém kole typické nebo zkrátka to, co vás v tom kterém kole napadne
- navrhujeme zvolit si od počátku zapisovatele = skupinová práce, rozdělte si co kdo a spolupracujte
Reflexe hry (25-30 min, potřeby: tabule)
cíl: Ú. rozumí fungování principů mezinárodního obchodu. Identifikují rozpory a podobnosti mezi hrou a realitou.
Pozn. Otázky jsou pomocné, je potřeba je přizpůsobovat konkrétní skupině a lektorovi/ce – ti se musí domluvit, kdo reflexi povede – ručí pak za to, že se prodiskutují všechny zásadní věci, rozmýšlí si, jak reflexi směřovat.
Pozn. V průběhu celé reflexe je užitečné vnášet vlastní pozorování (příp. pozorování zvolených pozorovatelů, byli-li zapojeni).
Pozn. Pozor na doplňování tabulky na začátku, odvede pozornost a už se nevrátíme k popisu. Zařazujeme to až v druhé části reflexe.
Dojmy a popis dění (10 min)