Knihovna
Krácené úryvky z Kolumbova deníku
The Washington Post - úryvek z novinového článku z roku 2019, kde historik Howard Zinn píše o tom, jakou verzi historie vypátral z dostupných pramenů.
Argumenty — nerůst
Argumenty — zelený růst
Cvičení dialogické komunikace ve třídě
Cvičení rozvíjí dovednost kritických vyučujících “Facilituje a podněcuje diskuzi mezi studujícími navzájem”, dovednost je součástí kompetence “Jedná dialogicky a demokraticky”. Na přepisech reálné hodiny hledají vyučující možnosti, jak rozvinout diskuzi mezi žactvem.
Kolo důsledků
Kolo důsledků je druh myšlenkové mapy, která může pomoci promyslet důsledky událostí, jednání nebo problémů. Stejně jako upozornění na spojení mezi příčinami a důsledky může tato metoda také pomoci ocenit globální význam lokálních akcí a lokální význam globálních problémů nebo trendů. Můžeme například prozkoumat důsledky navrhovaných řešení uprchlické situace, jako např. Je potřeba zavřít hranice.
Karty dovedností utlačovaných a privilegovaných
Karty jednotlivých dovedností utlačovaných a privilegovaných s ilustracemi Evy Koťátkové slouží k podpoře empatie k sobě a druhým napříč mocenskými rozdíly. Koncept dovedností i tento materiál vychází z pojetí Leticie Nieto a jejího textu Porozumění útlaku: Strategie přístupu k moci a privilegiím.
Madona
Taínové a Kryštof Kolumbus
Ohrožené skupiny ve společnosti
Záznam experimentu kriticky vyučujících pedagožek v hodinách literatury 9. třídy.
Příběh oblečení
Záznam experimentu kriticky vyučujících pedagogů a pedagožek v hodinách českého jazyka osmé třídy.
Hlasy, které nejsou slyšet: 2. světová válka
Záznam experimentu kriticky vyučujících pedagogů a pedagožek
Moje škola
Záznam experimentu kriticky vyučujících pedagogů a pedagožek
Kauza Nesahat
Záznam experimentu kriticky vyučujících pedagogů a pedagožek
Agrofert: financování, demokracie a klima
V tomto programu, který byl realizován s vyučujícími zapojenými v projektu Futuropolis v rámci tématu klima, řeší účastnici*e příklad korporace Agrofert jako problém oligarchie v zemědělství. Účastníci*e se zabývají se dopady této oligarchie na životní prostředí a demokracii.
Pravidla pro holky: Beletrie jako způsob, jak vnést téma do školy
Autorka nastiňuje, jak lze skrze textový záznam, příběh v knize, dostat téma genderu do školy. Knihou, kterou se bude zabývat, je titul s názvem Pravidla pro holky.
Veletrh střípků budoucnosti
Lekce rozšiřující povědomí o existujících menších i větších pokusech o udržitelnou ekonomiku. Studující porovnávají jednotlivé ekonomické iniciativy a alternativy a rozlišují mezi projevy zodpovědné spotřeby a aktivního občanství.
Prostředí školy
Záznam experimentu ve výtvarné výchově. Autorku zajímalo, jaká pozitiva a negativa budovy vnímá žactvo a zda by mělo chuť v prostoru něco samo změnit. Zkoumání vyústilo v intervenci žaček v prostoru školy.
Zavařeniny
Experiment ve výtvarné výchově. Co chtějí lidé v kontextu klimatické krize v budoucnosti uchovat, čeho se chtějí zbavit? Výtvarnáv výchova umožňuje dát do souvislostí, co žáci*čky k tématu vědí.
O čem se nemluví
Program umožňuje třídě na příkladu výtvarných děl Davida Černého zkoumat roli umění a výtvarného vyjádření v otvírání témat, o kterých se ve společnosti (ve škole) nemluví, ale mělo by. Žáci*čky měli možnost otázku "o čem se nemluví, ale mělo by" zpracovat ve vlastní výtvarné tvorbě.
Hledání identity v době covidové (záznam experimentu)
Zkušenosti s výtvarnou řadou, v níž 9. ročník různými technikami pracoval s tématem identity během distanční výuky, ukazují na význam výtvarné tvorby v náročném období.
Růst, či nerůst – argumentace
Lekce pomáhá porozumět pozicím zeleného růstu a nerůstu. Studující trénují argumentaci z obou pozic.
Pod hladinou (záznam experimentu)
Záznam experimentu ve výtvarné výchově. Jak lze kriticky uchopit zadání vyzdobit školu ve stylu podmořského světa.
Znát svou cenu je vždy dobře
Text Apoleny Rychlíkové uvádí do tématu práce. Představuje minimální mzdu, neplacenou práci a smysl boje za lepší pracovní podmínky.
Nerůst jako vize, která může zachránit svět
Jak souvisí environmentální krize, krizi nerovností, demokracie a kvality života s růstovou ekonomikou? Seznamte se s nerůstem ve třech základních rovinách biofyzikální, systémové a kulturní.
Jak vytvářím bezpečnější prostředí ve Výchově ke zdraví
Do roboty! — trendy práce 4.0
Program (15+) seznámí účastníky a účastnice se základními pojmy souvisejícím s prací v digitálním věku a možnými perspektivami vývoje. V důsledku robotizace a digitalizace se proměňuje hodně věcí, kak bude v měnícím se světě práce vypadat? Najdete zde mnoho zdrojů k tématu.
Zůstane Zuzanka sama doma?
Ušili to na nás (aneb cesta nespravedlnosti oděvního průmyslu)
Plakát Práce
Groan Zone (Zóna kvílení)
Groan zone je chvílí, kdy můžeme posílit rozdílné hlasy, vydržet s nedořešeným problémem, nebát se emocí. Úspěšné zvládnutí právě těch chvil, kdy jsou otevřeně vyjadřovány rozdílné postoje, umožňuje ve výsledku nacházet lepší řešení.
Plakát Gender
Plakát Zdraví
Hloubka poslechu
Jaký je rozdíl mezi slyšením a posloucháním? Jak můžeme poslouchat celým tělem a co to znamená skutečně umět poslouchat? Jak může být poslouchání možností spojení se sebou, s druhými, se světem, formou péče i vzdoru?
Globální nerovnosti: odkud se vzaly a čím jsou udržovány?
Jak se s houbami učit spolupráci (Průvodce procházkou lesem) pro žáky
Jak se s houbami učit spolupráci (Průvodce procházkou lesem) pro vyučující
Audiopříběhy Škola
Audiopříběhy Nerovnosti
Série pěti audiopříběhů, kterými mohou vyučující otevřít různé aspekty nerovnosti v české společnosti.
Videa Nerovnosti
Audiopříběhy Klima
Audiopříběhy Gender
Proč má smysl chodit do školy
Jak pracovat s emocemi dětí při výuce o změně klimatu
Animace Gender
Plakát Klima
Mít svůj domov
Plakát Nerovnosti
Paulo Freire (komiks)
Hlasy aktérů a aktérek ve vzdělávání
Kdo veřejně mluví o tom, jak by měla vypadat škola a jaká je její role? Kdo jsou ti lidé či instituce? Co, jak a proč říkají? Jaké jsou jejich zájmy? Pozvěte je do své školy v této aktivitě a začněte podobnou diskuzi s žáky a žákyněmi.
Plakát Škola
Data: Limity současné školy
Cirkulace moci
Možnosti rozhodování
Role pedagožky/pedagoga (práce s vlastním názorem)
Check-iny
Podobně jako se před odletem z letiště odbavujeme, abychom letěli*y nalehko a soustředili*y se na cestu, tak se můžeme stejně odbavit a zaměřit svou pozornost i na začátek schůzky, semináře. Následuje přehlídka „čekinů“ na rozproudění online setkání, které jsme zatím v projektu zkoušeli*y.
Krabicohlava
4 scénáře budoucnosti
Emoce ve výuce
Permakultura jako cesta k etické a ekologické budoucnosti
Data: Klima
Škola jako místo, kde se odehrává boj se sociální nerovností
Typologie aktivního občanství
Porozumění útlaku: Strategie přístupu k moci a privilegiím
Reflektivní tabulka demokratické autority
Kauza Hra
Sedmá generace
Sada otázek k mapování kultury žáků a žákyň
Škola jako vězení, škola jako místo svobody
Ledovec – učitelská sebereflexe
Teorie osvobození: pracovní rámec
Útlak je projevem systémového nastavení. Nikdo se neosvobodí sám. Autorka představuje východiska pro efektivní spojenectví a komunikaci mezi privilegovanými a utlačovanými.
Rad a Jako Doma
Rad a vzdělávání
Erika a duševní zdraví: Školní psycholožka je často taková mytická bytost
Erika a středoškolská unie: Studenti jsou středobodem systému. Často ale ve výuce chybí aktuální témata.
Kryštof — „Nikdy mi nedošlo, že bych sám mohl ovlivňovat věci ve svém okolí“
Michal a systémový útlak romské menšiny
Míša, klima úzkost a aktivismus
Míša o médiích a klimatu
Janek — Jak jsem se dostal k klimaaktivismu
Janek — Co můžeme dělat a nepropadat beznaději
Jak se sladit ve vidění světa
Kryštof — „Komu by prošlo zavolat policii na studenty třicet let po sedmnáctym listopadu“
Květina moci
Žebřík sdílení moci při vyjednávání obsahu výuky
Příběh třídy: Nechceme chodit plavat
Příklady Akce
Ve škole je gender všude kolem nás
Kruh souvislostí
Role školy v 21. století
Zdroje naděje
Aktivita: Jaké věty jste slýchali*y?
Živé sochy: Jaký má být muž? Jaká má být žena?
Živé sochy: Socha moci a bezmoci žáka či žákyně
Aktivita, která umožňuje ztvárnit pocity spojené s mocí a bezmocí do tělesného postoje, který zároveň vytváří symbol, se kterým je poté možné pracovat. Aktivita pomáhá zapojit tělo a tělesné pocity do výuky.